مجموعه عکس های طناز طباطبایی در فیلم ویلاییها
مجموعه عکس های طناز طباطبایی در فیلم ویلاییها
فاطمه ثقفی همسر شهید که در فیلم «ویلاییها» پریناز ایزدیار نقشش را ایفا میکند، پس از تماشای فیلم، متن نوشتاری را منتشر کرد.در متن یادداشت همسر شهید نوری آمده است: «ساخت فیلمی چون «ویلاییها» بسیار ارزشمند است و باید تبریک گفت به منیر قیدی، کارگردان خانمی که در نخستین تجربه ساخت فیلم بلندش به سراغ چنین موضوعی رفت. به نوعی در این فیلم نیمه پنهان و گمشده روزهای زنانی را به تصویر کشیده که بسیاری از آن مطلع نبودند. در وهله اول انتخاب عنوان فیلم برایم جالب توجه بود. نگاه من به این عنوان این است که با شنیدن نام «ویلایی ها» همزمان به دو چیز فکر می کنیم. ویلاییهایی که در ناز و نعمت زندگی می کردند و برخی دیگر که تمام وقتشان را به خدمترسانی میگذارندند. در این فیلم بخشی از ایثار ویلاییهایی که در خدمت رزمندگان بودند نشان داده شد و باید انتخاب هوشمندانه چنین اسمی را تبریک گفت.
اما قطعا بخش بزرگی از ساخت این فیلم به قصه فیلم برمیگردد؛ خانمهایی که در مقطع حساس و مهمی از تاریخ روزهای پرتلاطمی را تجربه کردند و ایثار کردند. همیشه تاریخ تکرار میشود و فکر میکنم همسران مدافعان حرم نیز در این روزها، حال و احوالی شبیه دورانی که ما تجربه کردیم و در این فیلم میبینید را تجربه میکنند. منیر قیدی کارگردان خوب فیلم سینمایی «ویلاییها» بخشی از روزهای خانمهای فرماندهها و رزمندگان را تصویر کرد. خانم خیری قصه «ویلاییها» تصویری از من در آن روزهای ملتهب است، روزهایی که میدانستیم همه ما رفتنی هستیم، سختی کار زیاد بود، دلهره و تنش و حملههای هوایی هر روز هر روز تکرار می شد، اما ما همچنان ایستادگی میکردیم به این امید که حتی زمانی کوتاه همسرانمان را ببنیم. طبعا ساخت چنین فیلمی حمایتهای بیشتری طلب میکرد، چرا که این فیلم تنها بخش کوچکی از آن دوران را به تصویر کشیده است. «ویلاییها» داستانی واقعی است که در این کشور اتفاق افتاده است. داستانی سفید اجتماعی که برای تمام مردم ایران ملموس است. فیلمی که وجوه بسیاری دارد، فیلمی که روایتگر داستان هجرت و معرفت است و باید از کارگردان خوب این فیلم تشکر کرد.» منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
پخش " ویلایی ها " به هدایت فیلم رسید پخش "ویلایی ها" ساخته منیر قیدی به تهیه کنندگی سعید ملکان به هدایت فیلم رسید محمد شایسته مدیر پخش هدایت فیلم در این ارتباط گفت: من در جشنواره فجر این فیلم را دیدم و فکر میکنم با توجه به جوایزی که دریافت کرد و استقبال مردم، قطعا می تواند اکران موفقی داشته باشد. امیدوارم بتوانیم در شش ماه اول سال ٩٦ شرایط خوبی را برای نمایش عمومی آن فراهم کنیم در "ویلایی ها" که بازیگران هر کدام در نقشهای متفاوتی حضور پیدا کرده اند، طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، با هنرمندی ثریا قاسمی و با حضور صابر ابر، بازیگران کودک فیلم: امیر علی ایمان وند، علیرضا داوری، هستی فرطوسی، سوگل و سوگند بارانی و آوین منصوری به ایفای نقش می پردازند دیگر بازیگران "ویلایی ها" عبارتند از:گیتی قاسمی، فریماه کهنمویی، مهدخت مولایی، فاطمه بابایی و معصومه بیگی در خلاصه داستان این فیلم آمده است:دوست نداشت من بیام اینجا… همیشه می گفت:بمون درس ات رو تموم کن، حیفه… گفتم:حیف از اون زمانیه که ما می تونیم کنار هم باشیم و نباشیم
عماد افروغ، جامعهشناس و سیاستمداری که امسال عضو هیئت انتخاب فیلمهای جشنواره فجر بود، آثار به نمایش در آمده در این رویداد سینمایی را قابل دفاع میداند.
•• ویلاییها چطور؟
از نظر بنده ویلاییها عالی است. اگر از بنده بخواهید كه از بین این فیلمها یكی را برگزینم كه به طور خاص توجهام را جلب كرد و ضمن احترام به بقیه فیلمها از دیدن آن شگفتزده و ذوقزده شدم، بدون تردید از ویلاییها خواهم گفت. جای این فیلم در سینمای ما خالی بود. فیلمی كه یادآور حماسهآفرینیها، مظلومیتها و مقاومتهای زنان شیردل این زادبوم است. فیلمی كه همانند فیلم شیار 143 خانم آبیار چهرهای دیگر از حماسه دفاع مقدس را آشكار كرد. این فیلم هم نوستالژی ما و هم بخشی از تاریخ ما است. •• ولی تلخ است.
به هر حال جنگ است و تلخی و شیرینی توأمان خود را داراست. بستگی به تفسیر شما از انسان و عالم دارد. كسانی كه تجربه جنگ را داشتند، منتظر چنین سوژهای بودند. این فیلم در تمام مقاطع رأیگیری با وفاق كامل روبهرو بود. ممكن است هیأت داوران جایزهای هم به آن ندهد، برای من مهم نیست، هرچند شگفتزده میشوم، اما به هرحال اقتضائات یك انتخاب و داوری است. مگر علیالاصول ملاك خوب بودن یك فیلم یا كتاب این است كه برایش جایزهای در نظر بگیرند. ملاك خوب بودن حقیقی و علیالاطلاق یك فیلم حتی به انتخاب هیأت انتخاب هم برنمیگردد. باید با ملاكهای بیناذهنی و عینی و همانگونه كه در صدر مصاحبه عرض كردم، با گفتوگو در مورد این انتخابها به داوری نشست. مثلاً اگر انتخاب تماشاگر یكی از ملاكها و نه ملاك منحصربهفرد باشد، باید دید آنها چه فیلمهایی را برگزیدهاند و آیا این انتخاب تناسبی با انتخاب هیأت داوران داشته است یا نه؟
فيلم "ويلايى ها" به كارگردانى منير قيدى و تهيه كنندگى سعيد ملكان انتخاب اول كاربران سايت فيلم نيوز در نظرسنجى بهترين فيلم از نگاه تماشاگران فيلمي كه در رقابت بهترين فيلم از نگاه مردم حذف شد و از داوري كنار گذاشته شد.
سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس: در حق فیلم ویلاییها کم لطفی شد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نسبت به کاندید نشدن فیلم ویلاییها در رشتههای بیشتری انتقاد کرد.به گزارش سینماسینما، سیده فاطمه ذوالقدر (عضو هیات رییسه کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) گفت :باتوجه به موضوع فیلم «ویلایی ها»که مرتبط با دفاع مقدس و در حوزه زنان است و نقش و حضور پر رنگ زنانی که بعنوان همسران فرماندهان جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند، فیلم ویلایی ها از جذابیت و ساختار قوی و خوبی برخوردار است .از حیث حس وحال و فضا و روح حاکم بر فیلم در زمان نمایش، نظر به اینکه خود نیز در ان دوران بودم و در روز و شب ها و ساعات زیادی شاهد اعلان وضعیت زرد،قرمز و در نهایت سفید که نتیجه حمله و تجاوز هواپیماهای دشمن به آسمان کشور و یا تهران بودم ، صدای آژیر و چسب زدن به شیشه ها و صدای شلیک ها ، همراه با اضطراب و ترس و بیم و امید ، همه وهمه در زمان نمایش فیلم احساس قرار گرفتن در ان فضا را تدایی و انگار مجددا تجربه های تلخ و شیرین ان دوران با همه فراز و نشیب ، توام با غرور و افتخار زنده می شد.. به گزارش سینما سینما،این نماینده مجلس افزود :باور پذیری موضوع با توجه به حقیقت حضور زنان مادران وخواهران ورزمندگان در پست جبهه ها واسناد تاریخی ان نیز ضبط شده است نه تنها برای کسانی که ان دوران حضور داشتند وشاهد حوادث بودند باور پذیر است، بلکه با توجه به فیلم نامه خوب وکار گردانی قوی بازیگران مؤثر ومجرب ودیالوگهای قوی وتاثیر گذار در باور موضوع جهت تماشگر نسل امروزی حائز اهمیت است علاوه بر این نقل سینه به سینه خاطرات اینچنینی از نسل گذشته به نسل امروز نیز نقش بسزای در باور این حوادث تاریخی دارد.
کارگردانی فیلم را از جهات مختلف باید بدان پرداخت، از انجاییکه کارگردان خود یک خانم است ،موضوع فیلم نیز مرتبط با زنان و اکثریت بازیگران نیز خانم ها هستند و بخوبی موضوع فیلم را که دغدغه، بیم، امیدو آلام و آرزوهای زمانه را نسبت به زندگی، همسر و فرزندان آن هم در دورانی که جنگ بوده وتهدیدات دشمن لحظه به لحظه وجود داشته درک کنند، لذا کارگردان، قصه و موضوع فیلم و بازیگران بخوبی توانسته اند درکنارهم یک هدف را تعقیب کنند که این ها همه نشان از قوت فیلم و قدرت کارگردانی خوب است.او افزود :معتقدم چون فیلم و موضوع ان در حوزه زنان و همسران و مادران است پلان به پلان فیلم از تأثیر گذاری خاص خود برخوردار است
نامه منير قيدي در جواب به بي عدالتي هيات داوران: حضور در هر رقابتى و تن دادن به قواعد داورى بخشى مهم از روحيه كمال طلبى و حتى جاه طلبى هر هنرمندى است. اما اين حضور هنگامى ارزش دارد كه در مواجهه با حسادت و جهالت و بلاهت و حذف، قربانى نشود .فيلمنامه ي ويلايي ها روايتي است كه به قدر بضاعت خود و به گواه آراء و نظرها و بازخوردهاي متنوع، فروتنانه و بي ادعا بر دلِ مخاطبانِ أصليِ ان نشسته است و سهمِ هنرمندانِ اين فيلم را در ادايِ دِين به مقطعِ مهمي از تاريخ اين سرزمين و به دست اوردن دلِ خانواده هاي شهدا و جانبازان ِ
دريا دل براورد كرده است. من اين دستاوردِ اسماني را با جدال هاي حقيرانه و كوربينانه ي رقابت هاي زمينيانِ در گِل مانده، تاخت نمي زنم و به ياد و خاطره ي همان " ياراني كه غريبانه رفتند از اين خانه" ارزش و حرمتِ غريبانگي هايي از اين دست را در تنهايي خود با زيبايي بيشتري احساس مي كنم و اين حال را به نامزدي ها و مرتبه هاي ديگري كه در دستِ ادميانِ رياكار ، حقير شده است نمي دهم؛ و از سعيد ملكانِ عزيز تمنا و استدعا دارم با همان نگاهِ مؤلفانه و حسنِ نيتي كه به سينماي ايران دارد ، همچنان به خطر كردن درآزمودن عرصه ها و استعدادهاي جديد بپردازد و دل قوي داشته و راهش را ادامه دهد كه ؛ " خداوند عزت دهد"_ارادتمند منير قيدي